Fac din start precizarea că întrebările pentru acest interviu au fost adresate Preşedintelui Concours Mondial de Bruxelles, domnul Baudouin Havaux, înainte de a 24-a ediţie a competiţiei, care a avut loc la Valladolid. Adică înainte de a se anunţa că viitoarea ediţie a concursului va avea loc în China. Surse apropiate organizatorilor mi-au dezvăluit că întrebările mele au stârnit o mică furtună, pentru că preşedintele se întreba de unde am aflat eu o informaţie secretă. Poate tocmai de aceea răspunsurile mi-au parvenit după ce s-a făcut anunţul oficial. La o lună după, am avut şansa să petrec câteva zile în compania lui Baudouin Havaux şi pot să vă spun că este un om de mare rafinament. Pe toate planurile. Dar asta va face obiectul unei alt material. Până atunci…
Acum 24 de ani, v-aţi aşteptat ca CMB să ajungă la acest nivel?
– Nu, nu mi-am imaginat că această competiţie va ajunge la mărimea şi importanţa pe care o are azi. Acum 24 de ani, am organizat o competiţie printre expozanţii de la un târg de vinuri în Belgia, numit “Mondial du Vin”, de unde CMB şi-a luat numele. Am început cu 681 de vinuri din 29 de ţări şi cu 40 de juraţi. De atunci, competiţia a crescut încetul cu încetul în fiecare an.
Care au fost, in opinia dumneavoastră, factorii principali pentru acest succes?
– În primul rând, profesionalismul şi expertiza noastră. Suntem o agenţie care s-a specializat în vin de aproape un sfert de secol. Cunoaştem şi iubim produsul nostru – vinul.
În al doilea rând, ne folosim de locaţia noastră strategică. Chiar dacă Belgia nu este o ţară care produce, are o cultură importantă cand vine vorba de mâncarea gourmet şi de vin. Şi, din moment ce nu produce, Belgia este independentă şi obiectivă. Luând asta în considerare, cred ca este mai dificil pentru Franţa sau Italia de exemplu.
În al treilea rand, suntem complet independenţi de alte companii sau instituţii dar ţinem cont de regulile OIV şi ale Uniunii Internationale a Enologilor.
Nu în ultimul rând, oferim seriozitate: Investim în foarte multe statistici şi analize pentru a asigura un sistem de evaluare cinstit. CMB este singura competiţie care efectuează teste după eveniment pentru a garanta calitate consistentă.
Apariţia unor noi comunicatori, bloggeri, ba chiar creşterea numărului de consumatori diluează mesajele transmise către piaţă de un concurs cu asemenea anvergură?
– Medalia pe sticlă este marca noastră. E ceva ce consumatorul ţine minte! Promovăm vinurile medaliate CMB prin relaţii cu presa, pe social media şi la câteva evenimente B2B după competiţie. Producătorii promovează la rândul lor medaliile pe site-urile lor.
Dar cele mai valoroase active ale noastre sunt juraţii. Avem unii dintre cei mai buni degustători din lume, ceea ce nu garantează doar calitatea superioară a vinurilor selectate, ci contribuie şi la expunerea internaţională a evenimentului.
Extinderea către China este o oportunitate sau o necesitate?
– Noi o vedem ca pe o oportunitate. În prima faza, contribuie la internaţionalizarea competiţiei. Dar promovarea evenimentului în afara graniţelor Europei n-a fost singurul motiv pentru care am ales China. Ca lider în industrie, una dintre principalele sarcini ale CMB este să observe trend-urile pieţei. A fost, deci, imposibil să nu observăm dezvoltarea dinamică a pieţei din China, care, în anii trecuţi, a devenit cea mai mare oportunitate pentru câteva dintre ţările producătoare de top. China este în acest moment a 5-a cea mai mare ţară consumatoare de vin şi tot pe locul 5 se situeaza şi cand vine vorba de importuri de vin după volum. Continuând, are acum a doua cea mai mare suprafaţă de viţă de vie din lume (cu Spania pe primul loc şi Franţa pe 3). Constatând aceasta dezvoltare semnificativă a industriei de vin din China, am decis că este cazul să ne focusăm atenţia pe acest jucător important.
Pe de altă parte, piaţa de vin din China este foarte nouă şi nu are experienţa si nivelul de cunoştinţe pe care le are cea a Europei. Iar ce vor cu adevărat cumpăratorii şi consumatorii este un ghid al cumpărării de vin. Concours Mondial de Bruxelles e o organizaţie independentă, onestă şi profesionistă, iar medaliile ei servesc ca garanţie a calităţii. Este modul prin care producătorii şi consumatorii chinezi pot beneficia de competiţia noastră.
Există rivalitate între cele mai mare concursuri de vin? Nu sunt prea multe?
– Da, sunt prea multe competiţii. Piaţa e plină de ele. Avem nevoie doar de 4 sau 5 concursuri internaţionale bune. CMB nu îşi propune să fie cel mai mare concurs; dorim să fim competiţia care oferă consumatorilor cea mai sigură garanţie a calitaţii.
Unde vedeţi CMB în 24 de ani?
– Motivul pentru care încă suntem aici după 24 de ani şi avem succesul pe care îl avem este serviciul pe care îl oferim consumatorilor şi producătorilor. Suntem legătura dintre cei doi. Consumatorul caută sfaturi bune, calitate şi ajutor şi asta oferim noi. Dar ca să rămânem pe poziţia asta, trebuie să fim flexibili şi să ne adaptam la nevoile consumatorului, la piaţă şi la tehnologie. Momentan lucrăm la dezvoltarea unor aplicaţii, care vor fi mult mai accesibile consumatorilor. Sunt sigur şi că în fiecare an vom primi vinuri din regiuni noi. Iar asta va lărgi graniţele, atât cele de cunoaştere ale consumatorului, cât şi pe cele de reprezentare ale producătorilor.